Kobiecy elemenatarz zdrowia

Kobiecy elementarz zdrowia

Marzec to bez wątpienia miesiąc kobiet. Dzień Kobiet - święto ustanowione ponad sto lat temu święto, celebrowane jest obecnie w kilkudziesięciu krajach na całym świecie. Najczęściej to święto utożsamiamy z drobnymi upominkami – czekoladkami czy kwiatami – które mężczyźni wręczają bliskim sercu Paniom. Dzień Kobiet stanowi również okazję, by przez cały miesiąc mówić o prawach, obowiązkach, przyjemnościach i zdrowiu płci pięknej. To ostatnie jest najważniejsze. Namawiajmy zatem nasze żony, matki, córki, czy partnerki do robienia badań profilaktycznych, by mogły jak dłużej cieszyć się zdrowiem, witalnością i żyć pełnią życia.

Po co profilaktyka?

Każda kobieta wie, czym są badania profilaktyczne i wie również, że warto w nich uczestniczyć regularnie. Jednak większość tego nie robi. Mimo wielu kampanii społecznych, zachęcających damską część społeczeństwa do wykonywania badań cytologicznych, czy mammograficznych, odzew jest znikomy.

Często obiecujemy sobie, że w najbliższym czasie wybierzemy się na badania. Za tydzień, za miesiąc, po Nowym Roku. Równie często na obietnicach kończą się nasze postanowienia. Nieustannie coś staje nam na przeszkodzie, uważamy, że czujemy się dobrze, więc badania mogą poczekać. Jednakże czas mija i w tym przypadku działa na naszą niekorzyść.

Celem badań profilaktycznych jest wykluczenie bądź wcześniejsze wykrycie zmian zachodzących w organizmie. To, że nie czujemy bólu, nie oznacza, że nic nam nie doskwiera. Może okazać się, iż podjęcie mniej lub bardziej intensywnego leczenia jest konieczne. Właśnie po to, by zwiększyć szanse wyleczenia, należy nie zwlekać i cyklicznie poddawać się badaniom kontrolnym.

Kobieca profilaktyka – warto!

Profilaktyka jest jednym z głównych elementów, pozwalających na prowadzenie zdrowego trybu życia. Nikt z nas nie lubi rozmawiać o chorobach, ale naszym obowiązkiem jest ponoszenie odpowiedzialności za własne zdrowie. Statystyki są bowiem zatrważające – każdego dnia w Polsce pięć kobiet umiera na raka szyjki macicy i aż szesnaście z powodu raka piersi. Najwyższy czas zadbać o swoje zdrowie i zapoznać się z profitami, jakie gwarantują nam badania kontrolne:

·         USG piersi – bezbolesne badanie wykonywane za pomocą ultradźwięków. Nie wolno zapomnieć o nim żadnej kobiecie po dwudziestym piątym roku życia, gdyż jest to badanie z zakresu profilaktyki raka piersi. Po wykonaniu pierwszego USG na następne należy udać się zgodnie z zaleceniem lekarza. Możemy jednak znajdować się w tzw. grupie podwyższonego ryzyka. Oznacza to, że w naszej rodzinie kobiety były już dotknięte rakiem piersi. Wówczas, niezbędne jest przeprowadzenie badania co roku do trzydziestego roku życia. Standardowo zaleca się kobietom wykonywanie USG piersi po raz pierwszy między dwudziestym a trzydziestym rokiem życia. W wieku 40 – 50 lat należy udać się na badanie raz w roku, natomiast po ukończeniu pięćdziesięciu lat, częstotliwość zwiększa się do dwóch badań w roku.

 

·         Mammografia - jest to niezwykle ważne badanie, gdyż pozwala na wczesne wykrycie raka piersi i diagnozuje wszelkie zmiany zachodzące w piersiach. Kiedy najlepiej wykonać je pierwszy raz? Najczęściej po ukończeniu czterdziestego roku życia, co dwa lata. Warto też pamiętać, iż kobiety między pięćdziesiątym i sześćdziesiątym dziewiątym rokiem życia mogą wykonać to badanie bezpłatnie. Nie oznacza to jednak, iż młode kobiety (20 – 30 lat) nie są zagrożone. Młodsze panie powinny pamiętać o regularnym samobadaniu piersi, najlepiej raz w miesiącu. Jest to prosty, nie wymagający wiele czasu sposób, który pozwala na zdiagnozowanie guzków i torbieli.

 

·         Cytologia - elementarne badanie dla kobiet, które ukończyły dwudziesty rok życia. Pozwala na kontrolę stanu szyjki macicy. Profilaktyka nowotworowa szyjki macicy jest niezwykle istotna, dlatego zaleca się uczestniczenie w tym badaniu raz w roku. Jeżeli ryzyko zachorowania jest większe ze względów genetycznych, badanie cytologiczne powinno być wykonane kilka razy w roku.

Profilaktyka we własnym zakresie

Nasze zdrowie powinnyśmy stawiać na pierwszym miejscu i pamiętać o nim każdego dnia. Wprowadzenie odpowiednich nawyków żywieniowych, aktywność fizyczna i przyjmowanie witamin również pomogą nam prowadzić zdrowy tryb życia.

Nasza dieta powinna być zróżnicowana i bogata w witaminy. Bardzo ważne jest, by jeść regularnie i nie głodzić się. Unikajmy tłustych pokarmów, słodyczy, słodkich gazowanych napojów. Starajmy się wybierać produkty bogate w magnez, żelazo, jod, czy wapń. Warto dostarczać organizmowi różnorodne witaminy i minerały, które poprawią jego odporność, poprawią kondycję skóry, paznokci i włosów. Można również wspomóc się przyjmowaniem różnorodnych preparatów witaminowych, stworzonych specjalnie dla kobiet. Kobiety w ciąży powinny zwrócić szczególną uwagę na przyjmowanie kwasu foliowego, który jest witaminą niezbędną w tym okresie.

Ruch to zdrowie, a więc postarajmy się zwiększyć wysiłek fizyczny, traktując go jak świetną zabawę. Jogging w parku, wycieczka rowerowa, czy spacer z rodziną – każda forma aktywności fizycznej sprawi nam wiele przyjemności i satysfakcji.

Dbam, więc badam

Kobiety często troszczą się o swoich najbliższych, zapominając o sobie. Chcąc dbać o rodzinę, musimy najpierw zadbać o siebie. Czas skończyć z ciągłym przekładaniem wizyty u lekarza, czy tłumaczeniem się nadmiarem pracy i brakiem czasu. Każda kobieta powinna znaleźć czas na badania kontrolne i zrozumieć, że przynosi tym korzyść zarówno sobie, jak i swojej rodzinie. Kobieta zdrowa, to kobieta szczęśliwa. Pamiętajmy o tym nie tylko w dniu naszego święta, ale przez cały rok.